Przedstawiamy dokonania zespołów projektowych w ścieżce „Klimat to temat” w roku szkolnym 2019/2020. Sprawdźcie pomysły na kampanie, akcje, działania, dotyczące konsekwencji zmiany klimatu. Temat podjęła młodzież z Zespołu Szkół nr 2 w Kołobrzegu, Powiatowego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Legionowie, Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 6 w Warszawie i Zespołu Szkół Zawodowych „Sztygarka’’ w Dąbrowie Górniczej.

Zespół Szkół nr 2 im. Bolesława III Krzywoustego w Kołobrzegu

Są uczniami i uczennicami Szkoły Branżowej I stopnia. Reprezentują, różne poziomy klas i zawodów. Łączy ich niepokój o zanieczyszczenie naszej planety, zmianę klimatu i jej skutki. Oto co mówią o swoim projekcie:

"Chcieliśmy zwrócić uwagę naszej lokalnej społeczności na kwestię zanieczyszczenia środowiska. Poprzez nasze działania chcieliśmy pokazać, jak wiele plastikowych odpadów generujemy i wskazać możliwe rozwiązania tego problemu. Pokazaliśmy, że istotne są dwa kierunki działań: ograniczanie użycia plastiku oraz ponowne wykorzystanie odpadów plastikowych".

Lekcje dla innych uczniów i uczennic ze szkoły, warsztaty, konkurs….

"Przeprowadziliśmy w wielu klasach lekcję, na której wyjaśnialiśmy jakie skutki niesie za sobą zmiana klimatu oraz pokazaliśmy jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne. Stworzyliśmy prezentację oraz quiz, które pomogły nam utrwalić wiedzę i poprowadzić zajęcia w nietypowy sposób.  Część naszej grupy wzięła udział w warsztatach artrecyklingowych, podczas których nauczyłyśmy się tworzyć piękne lampy z wykorzystanych plastikowych butelek".

"Zorganizowaliśmy konkurs “Daj przedmiotom drugie życie”, którym chcieliśmy zachęcić uczniów z naszej miejscowości do kreatywnego i praktycznego wykorzystywania odpadów, które w innym wypadku trafiłyby na wysypisko. Pokazaliśmy i udowodniliśmy, że wiele rzeczy, które mają wylądować w śmieciach, tym samym zanieczyścić Ziemię, mogą jeszcze uzyskać drugie życie".

Sojusznicy i sojuszniczki projektu.

"Otrzymaliśmy ogromne wsparcie ze strony naszej społeczności. Opiekunka naszego zespołu - pani Małgorzata Misterek, pani Dyrektor naszej szkoły pomagały nam na każdym etapie projektu. Nauczyciel - pan Mróz uwieczniał nasze działania na fantastycznych zdjęciach. Konserwator p. Adam pomógł nam zorganizować materiały na warsztaty. Pani z sekretariatu ubrała nasz regulamin w odpowiednią formę prawno-graficzną, wydrukowała przygotowane przez nas plakaty. Artystka Katarzyna Koperkiewicz poprowadziła w naszej szkole warsztaty artcyklingowe. Starosta Kołobrzeski objął honorowym patronatem nasz konkurs, a lokalna firma ufundowała nagrodę. Lokalne media - Telewizja Kablowa Kołobrzeg i portale internetowe nagłaśniały nasze działania".

Współpraca w grupie, uznanie w społeczności szkolnej, tworzenie strategii i nieoczekiwane sytuacje.

"Z czego są najbardziej dumni? Jesteśmy dumni z tego, że prowadziliśmy lekcje, mogliśmy postawić się w roli nauczycieli. To, że nasza społeczność szkolna słuchała tego, co mamy do powiedzenia, było bardzo motywujące. Naszym najlepszym działaniem było zorganizowanie konkursu pt. ,,Daj przedmiotom drugie życie”. Dzięki niemu, wiele osób miało okazję wykazać się kreatywnością i stworzyć unikalne rzeczy z odpadów, które jeszcze mogą się przydać. Pokazaliśmy, jak wziąć odpowiedzialność za naszą planetę.  Trudność sprawiło nam opracowanie strategii dotarcia do naszych odbiorców. Musieliśmy zastanowić się, w jaki sposób pokazać temat, aby zainteresował naszych rówieśników i lokalną społeczność".

"Nauczyliśmy się lepiej współpracować w grupie, tworzyć plany działań i je realizować. Trudności związane z pandemią nauczyły nas, że nie wszystko możemy przewidzieć, a plany trzeba czasem dostosować do zmieniających się okoliczności".

Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jerzego Siwińskiego w Legionowie.

Przedstawiamy Wam zespół z Legionowa, to grupa uczniów i uczennic różnych zawodów. Łączy ich zainteresowanie tematem środowiska i chęć działania na rzecz zatrzymania zmian klimatycznych. Ich kampania przybrała formę przedstawienia teatralnego dla najmłodszych, jednym słowem: ogrom pracy i satysfakcji.

"Postanowiliśmy skoncentrować nasze działania na grupie młodszych uczniów. Chcieliśmy pokazać dzieciom z naszej okolicy, że dbanie o środowisko naturalne jest możliwe już od najmłodszych lat. Naszym pomysłem było zorganizowanie serii wydarzeń, podczas których będziemy nagłaśniać problem zmian klimatu wśród najmłodszych mieszkańców naszej miejscowości. 

Wystawiliśmy przedstawienie, na które zaprosiliśmy dzieci ze szkół i przedszkoli w Legionowie. Wspólnie napisaliśmy scenariusz, obsadziliśmy role i zorganizowaliśmy próby. Dzięki wsparciu burmistrza, mogliśmy za darmo skorzystać z lokalnej sali widowiskowej, mieszczącej 300 osób. Mieliśmy również w planach obsadzanie terenów zielonych oraz prelekcje na temat klimatu w przedszkolach, niestety pandemia pokrzyżowała nam plany. Całość przygotować pomogła nam panie Anna Borkowska i Iwona Lewandowska oraz mentorka naszego zespołu".

Sukcesy i wyzwania.

"Naszym największym sukcesem było przygotowane przedstawienie. Jesteśmy dumni z tego, że wszystko się udało i dzieci były zachwycone występem. Wyzwaniem było zorganizowanie prób i spotkań tak, aby każdy mógł w nich uczestniczyć. 

Nauczyliśmy się korygować i precyzować nasze plany - początkowo mieliśmy mnóstwo pomysłów. Z czasem zrozumieliśmy, że lepiej skupić się na kilku działaniach i dokładnie je zrealizować".

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 6 w Warszawie

Piszą o sobie tak: "Poznaliśmy się w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 6, do którego uczęszczamy. Wybraliśmy ścieżkę “Klimat to temat” ponieważ nasze środowisko nie jest nam obojętne. Dostrzegamy potrzebę uświadamiania innych ludzi, by włączyli się do likwidacji smogu".

"Chcieliśmy podejmować działania w celu dbania o naszą roślinność i wodę oraz uświadomić wszystkim z naszego środowiska lokalnego, że nasze, ale i globalne środowisko jest zanieczyszczone i zdewastowane. Wiemy, że każdy z nas ma realny wpływ na stan naszej planety. Postanowiliśmy dotrzeć do szkoły, przedszkola i urzędu gminy Wola z tym przesłaniem"

Młodzież zdecydowała się na szeroką grupę odbiorców, kierowała działania mieszkańców, osób z ośrodka, rodziców, instytucji do tego używali różnych form przekazu…Działo się!  

"Organizowaliśmy spotkania, podczas których rozmawialiśmy o zmianie klimatu. Stworzyliśmy i rozdaliśmy 5 rodzajów ulotek oraz plakaty. Chłopcy napisali i nagrali „Rap dla Klimatu”, który stał się hymnem naszej akcji. Nagraliśmy, przy wielkim zainteresowaniu przechodniów, kilka filmików dotyczących działań na rzecz dobrego zachowania młodzieży w ochronie klimatu. Zaprezentowaliśmy naszym rodzicom etiudę „Rodzice i dzieci w trosce o klimat” i przekazaliśmy ulotki oraz plakaty propagujące dbanie o obszary ważne dla klimatu. Stworzyliśmy krótką prezentację, którą pokazywaliśmy w swoich placówkach. Szkoły z naszej okolicy prezentowały filmy o na temat zagrożeń i ratowania środowiska globalnego. Podczas wszystkich działań wspierali nas opiekunowie i nauczyciele, rodzice, Urząd Środowiskowy i Biuro Edukacj".

"Najbardziej jesteśmy dumni, że pracowaliśmy wspólnie ze sobą i opiekunem, że każdy zgłaszał pomysły, że umieliśmy się podzielić zadaniami/obowiązkami zgodnie z naszymi umiejętnościami. A społeczność szkolna, prowadzona przez nas włączała się w działania. Cieszymy się, że mamy bardzo ciekawe logo i hymn nagrany w studio SKIT. Najtrudniej było znaleźć czas by pracować w grupie. Przeszkadzały lekcje, zadania szkolne, a wreszcie pandemia i zdalne nauczanie".

"Nauczyliśmy się współpracować i tworzyć projekt w taki sposób, aby każdy miał w niego swój wkład. Okazało się, że mamy wiele różnych talentów, które były pomocne na każdym etapie realizowania projektu".

Zespół Szkół Zawodowych „Sztygarka’’ im. Stanisława Staszica w Dąbrowie Górniczej 

Grupa zna się ze szkoły, mówią, że zdecydowali się na udział w projekcie, ponieważ stwierdzili, że będzie to ciekawe życiowe doświadczenie, dodatkowo lubią angażować się projektowe wyzwania. Oto relacja z ich dokonań, część działań została przeniesiona, ale już to co zrobili dotychczas, jest imponujące.

"Nasz projekt poruszał problem związany z emisją dwutlenku węgla. Chcieliśmy podjąć działania związane z sadzeniem większej ilości drzew w naszym dużym mieście i używania większej ilości rowerów. Działania postanowiliśmy skierować do uczniów okolicznych szkół oraz do lokalnej społeczności".

"Stworzyliśmy plakaty i prezentację dotyczące kryzysu klimatycznego. Opracowaliśmy regulamin konkursu ekologicznego i ogłosiliśmy konkurs. Ze względu na pandemię, projekty plakatów przesyłane były do nas drogą elektroniczną. Zaplanowaliśmy i organizowaliśmy wspólnie wiosenne warsztaty terenowe związane z sadzeniem roślin. Postanowiliśmy przesunąć termin realizacji tego działania na kolejny rok szkolny, ze względu na zagrożenie epidemiologiczne. Warsztaty były najważniejszym elementem naszych działań i mamy nadzieję, że uda nam się je zorganizować po wakacjach. Nauczyciel opiekun naszej grupy przez cały czas pomagał nam w realizacji zadań. Wspólnie zdecydowaliśmy o formule konkursu na plakat „CO2 ZMIENIA KLIMAT”. Opiekun wziął na siebie sprawy finansowe związane wydatkowaniem i rozliczeniem grantu. Wspólnie zdecydowaliśmy na jakie cele przeznaczyć przyznany grant".

"Najwięcej satysfakcji sprawiło nam planowanie wiosennych warsztatów. Mamy nadzieję i dużą motywację do dokończenia tego działania. Dużą trudnością była mobilizacja całego zespołu. Niektóre osoby bardzo aktywnie działały, a następnie wycofywały się z podjętych przez siebie zobowiązań. To powodowało, że część zadań musiały przejmować i dalej kontynuować inne osoby z zespołu. Dowiedzieliśmy się też bardzo dużo o naszym wpływie na środowisko naturalne. Nauczyliśmy się lepiej planować i organizować wspólną pracę". 

*Materiał powstał na podstawie sprawozdań grup projektowych, zawiera cytaty uczestników i uczestniczek projektu.